مشاوره پس از راه اندازی کسب و کار

یکی دیگر از مشاوره های پس از راه اندازی کسب و کار این  است که مدیر کسب و کار قصد دارد کسب و کار خود را ارتقاء دهد ولی سرمایه لازم جهت گسترش را ندارد. تامین مالی میتواند برای یخش های مختلف کسب و کار نیاز باشد مانند افزایش خط  تولید، خرید موارد اولیه و یا سرمایه در گردش.

ما میتوانیم در راستای تامین منابع مالی و استفاده از تسهیلات بانکی و همچنین جذب سرمایه گذار مشاوره های لازم را ارائه دهیم.

 

پخش ویدیو

تامین مالی مناسب یکی از مشکلترین و پیچیده ترین عناصر در فرآیند راه اندازی کسب و کارها است که نقش بسیار مهمی را در راه اندازی و توسعه کسب و کارها بر عهده دارد. روش های متعدد و رویکردهای متنوعی که در حوزه تامین مالی وجود دارد، انتخاب ها و تصمیمات متعددی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد که خود می تواند موجبات پیچیدگی بیشتر این فرآیند گردد .

روش های تامین مالی در کسب و کارها

با توجه به نقش حیاتی شرکت‌های کوچک و متوسط در چرخه اقتصادی و نیاز روز به کارآفرینی و نوآوری در کشورها، روش‌های تامین مالی برای این نوع شرکت‌ها دارای اهمیت بسیاری هستند. توانایی این شرکت‌ها بسیار به توانایی در جذب سرمایه‌گذاری در زمینه نوآوری و کیفیت وابسته است. همه این موارد نیاز به منابع مالی دارند و انتخاب بهینه تامین سرمایه و طراحی ساختار مالی مناسب، یکی از چالش‌های مهم این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

انواع روش‌های مناسب تامین مالی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در ایران شامل موارد زیر است:

1. منابع خصوصی تامین مالی:

– منابع شخصی: این منبع به عنوان ارزان‌ترین راه برای تامین مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب کارآفرینان از منابع خود برای تامین مالی نیازهای کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند.
– دوستان و خانواده: افراد نزدیک به کارآفرین ممکن است تمایل داشته باشند که در پشتیبانی مالی از کسب‌وکار او شرکت کنند.

2. منابع داخلی تامین مالی:

– سود انباشته (عدم تقسیم سود): برخی بنگاه‌ها تصمیم می‌گیرند که سود خود را تقسیم نکرده و به عنوان منبع تامین مالی استفاده کنند.
– فروش دارایی‌ها: برخی شرکت‌ها دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند تا وجه نقد لازم برای تامین مالی را فراهم کنند.

3. منابع تامین مالی از طریق افزایش سرمایه (حقوق صاحبان سهام):

– فرشتگان کسب‌وکار: افراد ثروتمندی که به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جوان هستند، معمولاً به عنوان فرشتگان کسب‌وکار شناخته می‌شوند.
– شرکا: کارآفرینان می‌توانند شرکایی با توانایی مالی و تجربه درخشان پیدا کنند تا به توسعه کسب‌وکارشان کمک کنند.

4. منابع تامین مالی از طریق بدهی (استقراض):

– وام‌ها: کسب‌وکارها می‌توانند وام‌های مالی از منابع مختلف از جمله بانک‌ها و مؤسسات مالی دریافت کنند.

این راه‌ها به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط امکان می‌دهد تا به تامین مالی مورد نیاز خود برای توسعه و رشد ادامه دهند.

تامین مالی جمعی

تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ، فرآیند دریافت سرمایه های کم از آحاد جامعه، برای راه اندازی، پیشبرد یا توسعه کسب و کارها و شروع استارتاپ ها است. پلتفرم های تامین مالی جمعی، از طریق رسانه های اجتماعی یا سایت های تامین مالی جمعی به تعداد زیادی به مردم دسترسی پیدا می کنند تا به کسب و کار ها در جذب سرمایه کمک کنند.

4 نوع اصلی در کرادفاندینگ برای جذب سرمایه کسب و کار ها و استارتاپ ها وجود دارد، که به شرح زیر است:

تامین سرمایه جمعی مبتنی بر اهداء:

در این نوع از کرادفاندینگ، افراد بدون دریافت هیچ چیز اعم از سهام یا پاداش، پولی را ارائه می کنند. به عنوان مثال، شرکت شما برای دریافت فعالیت خود به ماشین آلات نیاز دارد. سرمایه گذاران و اهدا کنندگان، پول را برای توسعه کسب و کار شما و خرید تجهیزات مورد نیاز بدون هیچ چشم داشتی در اختیار شما قرار می دهد.

تامین مالی جمعی مبتنی بر بدهی:

این وام دهی مبتنی بر جمعیت است، که در آن مردم کمک های مبتنی بر بدهی را به عنوان وام ارائه می کنند که باید همراه با سود بازپرداخت باشد.

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش:

برخلاف کرادفاندینگ مبتنی بر بدهی، در تامین سرمایه ی جمعی مبتنی بر پاداش، وام دهندگان در برابر پولی که سرمایه گذاری کرده یا اهداء کرده اند، پاداش دریافت می کند. پاداش ها و هدایا بر اساس میزان کمک مالی یا شرکت، متفاوت است. در اینجا وام دهندگان در مقابل سرمایه ی خود، پاداشی مثل خدمات یا محصول دریافت می کنند. این هدایا اغلب به صورت تخفیف ارائه می شود.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام:

در این روش، سرمایه پذیر به وام دهندگان و سرمایه گذاران، بخش کوچکی از سهام کسب و کار خود را در ازای سرمایه اهدا می کنند. در واقع سرمایه گذاران بخشی از سهام شرکت را خریداری می کنند. با توسعه کسب و کار ارزش سهام سرمایه گذاران هم رشد می کند.

تامین مالی کسب و کارهای کوچک

زمانی که نیاز به تامین مالی پیش می‌آید، هیچ رویکرد یکسانی برای همه وجود ندارد. به دلیل اینکه هر کسب‌وکار نیازمندی‌های مالی خاص خود را دارد، هر گزینه تامین مالی دارای ویژگی‌های خاص خود از جمله دسترسی، شرایط، میزان سرمایه و معیارهای انتخاب متفاوتی است. ما لیستی از مکان‌های مختلف جمع‌آوری منابع مالی را تدوین کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم که بهترین گزینه را برای کسب‌وکارتان شناسایی، مورد بررسی قرار دهید و انتخاب نمایید.

مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک

چالش های رایج در مدیریت مالی
مهم است بدانید که مدیریت امور مالی کسب و کار کوچک شما دشوار است و می تواند برای شما زمان بر باشد. در این قسمت، فهرستی از برخی از چالش های رایجی که ممکن است با آن ها مواجه شوید ارائه می دهیم، و چگونگی و چرایی اهمیت غلبه بر آن را توضیح می دهیم.

1- مدیریت بودجه با مدیریت مالی قوی
راه اندازی یک کسب و کار کوچک مسئله ای آسان نیست. علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد، پرداخت بیمه های شغلی و سلامت و پیگیری مسائل مالیاتی پیچیده، معمولاً تردید های اقتصادی نیز وجود دارد. ایجاد برنامه بودجه و نظارت بر آن، تنها راهی است که برای حذف گمانه زنی ها می توانید انجام دهید.

مدیریت مالی در کسب و کارهای کوچک

این کار به شما کمک می کند تا برای شرایط پیش بینی نشده در آینده آماده شوید و تصمیمات استراتژیک بگیرید، مثلاً در زمان توسعه یا استخدام کارکنان جدید.

2- پرداخت حقوق و دستمزد با منابع نقدی
توانایی پرداخت منظم دستمزد کارکنان، مالیات بر حقوق، سهم بیمه کارفرما، مزایای کارکنان، حقوق مالکان و سود سرمایه گذاران از محل نقدینگی موجود، یک مشخصه قوی از سلامت مالی یک کسب و کار کوچک است. طبق مطالعه بانک فدرال رزرو شیکاگو در ایالات متحده، حدود 90 درصد از کسب و کار هایی که در وضعیت مالی عالی قرار دارند همیشه پول نقد کافی برای انجام این تعهدات دارند.

تنها 50 درصد از مشاغلی که از مدیریت مالی ضعیفی برخوردار بوده اند، گزارش دادند که همیشه این تعهدات را به موقع انجام می دهند. اگر از ذخایر نقدی برای پرداخت حقوق و دستمزد استفاده نمی کنید، باز هم برای انجام آن باید یک برنامه مشخص در مدیریت مالی خود داشته باشید.

بسیاری از مالکان کسب و کار های کوچک، به ویژه در ابتدای مسیر، از پرداخت هزینه و دستمزد به خود غفلت می کنند. آن ها بر این باورند که مهم این است که کسب و کار را راه اندازی کنیم و به دیگران پرداخت کنیم.

روش های مدیریت مالی در کسب و کارهای کوچک

اما، اگر کسب و کار به نتیجه نرسد، هرگز به خودتان پولی نداده اید. پس به یاد داشته باشید که شما بخشی از هزینه های کسب و کار خود را ایجاد می کنید و باید به همان اندازه که به دیگران می پردازید، به خودتان هم توجه کنید.

3- توانایی پرداخت قبوض با مدیریت مالی
شما با مدیریت مالی قوی، توانایی انجام تعهدات کسب و کار خود را خواهید داشت. این مسئله به شما کمک می کند که از صرف هزینه های اضافی جلوگیری کنید و اعتبار شما را افزایش می دهد. بیان شده است که تا 35 درصد از امتیاز اعتباری کسب و کار ها از سابقه پرداخت به موقع تأمین می شود.

4- مدیریت مالی برای کنترل بدهی
مهم نیست که کسب و کار شما چقدر قوی است، احتمالاً زمان هایی وجود دارد که به پول نقد بیشتری نسبت به آنچه در دست دارید نیاز پیدا می کنید. تامین این سرمایه اضافی (از طریق وام کسب و کار کوچک یا کارت اعتباری) گاهی ارزش زیر بار بدهی رفتن را دارد.

اما باید بدانید تا کجا و چه میزان می توانید این کار را ادامه دهید. چرا که باز پرداخت بیش از حد بدهی، یا عدم رعایت شرایط پرداخت هم می تواند به اعتبار شما آسیب برساند، و هم مجبورید مبلغی را که به عنوان جریمه، علاوه بر بهره آن پرداخت کنید.

این مسئله می تواند برای کسب و کار شما به شدت خطرناک باشد و آن را به پایین بکشاند. پس باید در برنامه های مدیریت مالی خود، پیش از اخذ وام، درباره نحوه و منابع بازپرداخت آن پیش بینی های لازم را داشته باشید.

5- تأمین مالی مطمئن
مدیریت مالی ضعیف در کسب و کار کوچک شما منجر به افت اعتبار و ناتوانی در دریافت منابع مالی و وام از بانک می شود. در این صورت ممکن است یک فرصت تجاری عالی را از دست بدهید، مثلاً دیگر قادر نخواهید بود هزینه های لازم را برای خرید تجهیزات جدید (که منجر به افزایش درآمد شما می شود) تأمین کنید، و این در واقع مانع رشد شما می شود. برای مدیریت مالی نیاز به صرف زمان و داشتن تخصص کافی جهت تأمین مالی دارید.

6- درک مزایای تأمین مالی
مدیریت مالی خوب به کسب و کارهای کوچک کمک می کند در هنگام تأمین خطوط اعتباری و سرمایه گذاری خطرپذیر، خود را برای عدم اطمینان اقتصادی آماده کنند. آمار ها نشان دادند که کسب و کار های با سلامت مالی بیشتر دارای درک بالاتری از مفاهیمی مثل تأمین مالی بر پایه دارایی، تأمین مالی حساب های دریافتنی، اعتبارات تجاری و لیزینگ تجهیزات بودند.