مشاوره در حین راه اندازی کسب و کار

بازرا یا مارکت یک کسب و کار مهم ترین بخش آن است که به طوری که کشنده کسب و کار به شمار می رود.

برنامه بازاریابی در کسب و کار، سری از استراتژی‌ها، اقدامات و طرح‌ریزی‌هایی است که به منظور تعیین و اجرای راهبردهایی جهت تبلیغات، فروش، ترویج و ارتقاء محصولات یا خدمات کسب و کار، و همچنین برقراری ارتباط با مشتریان و جذب مخاطبان انجام می‌شود. هدف اصلی از برنامه بازاریابی، دستیابی به اهداف کسب و کاری مشخص از جمله افزایش فروش، افزایش شناخت محصول، افزایش وفاداری مشتریان و ایجاد تفاوت و تمایز از رقبا است.

یکی دیگر از بخش های مهم یک کسب و کار متاسفانه در بیشتر کسب و کار های موجود  این بخش را ندارند ، بخش تحقیق و توسعه یا R&D می باشد. وجود این واحد در یک کسب و کار موجب می شود بخش های مختلف کسب و کار ارتقاء یافته و در بهبود تمامی بخش های کسب و کار موثر است.

پخش ویدیو

برنامه بازاریابی یک برنامه جامع تشکیل شده از اهداف بلند مدت و کوتاه مدت است که به نحوه پیاده سازی و اجرای استراتژي‌های بازاریابی کمک می‌کند و شرکت را در جهت تحقق اهدافش هدایت می‌کند.

این پلن به تغییر مفهوم یک محصول یا خدمت،‌ رسیدن به اهداف تعیین شده شرکت در زمینه فروش، شناخت بهتر نیازهای مشتریان، به دست آوردن سهم بازار و … کمک می‌کند و با دقت بالایی عنوان می‌کند که شرکت برای پشتیبانی از فروش محصولات قدیمی و همچنین بازاریابی و فروش محصولات جدید چه مسیری را باید طی کند.

اهمیت طراحی برنامه بازاریابی فروش

در دنیای پویای امروزی، کسب و کارها با چالش‌های جدیدی مواجه هستند که نیازمند راهکارهای نوین و خلاقانه می باشند. یکی از موارد کلیدی که تأثیر مستقیم بر رشد و موفقیت کسب و کارها دارد، طراحی برنامه بازاریابی فروش قوی و کارآمد است.

۷ بخش اصلی طرح بازاریابی

مرحله اول مارکتینگ پلن – تحقیقات بازار

تحقیقات بازار در مارکتینگ پلن، به عنوان یک قطب مهم و حیاتی، نقشی بی‌بدیل در موفقیت کسب و کارها ایفا می‌کند. این تحقیقات، با تجزیه و تحلیل دقیق از نیازها، ترجیحات و رفتار مشتریان، به کسب و کار این امکان را می‌دهد تا به شناخت عمیقی از بازار و رقبا دست یابد. اطلاعات به دست آمده از تحقیقات بازار، به ایجاد استراتژی‌های مؤثر در جذب و نگه‌داشت مشتریان، تعیین قیمت مناسب و بهبود محصولات و خدمات کمک می‌کند.

همچنین، این تحقیقات به کسب و کار امکان می‌دهد تا بازارهای جدید را شناسایی و فرصت‌های رشد را بهره‌برداری نماید. از طرف دیگر، تحقیقات بازار به مدیران کسب و کار اعتماد به‌نفس می‌بخشد و تصمیم‌گیری‌های بهتر و آگاهانه‌تر را در مواجهه با تغییرات پویا محیطی تسهیل می‌کند. در نهایت، تحقیقات بازار در مارکتینگ پلن نه تنها به تجدید نظر در استراتژی‌ها و راهبردها کمک می‌کند، بلکه در ایجاد ارتباط نزدیک‌تر و موثرتر با مشتریان نیز دخالت دارد.

مرحله دوم برنامه بازاریابی – بازار هدف

بررسی بازار هدف نقش بسیار مهمی در موفقیت یک کسب و کار دارد. علاوه بر این باید مطالعات بازار هدف را در دو یا سه سطح انجام داد. در تعیین بازار هدف شما باید به مسائل مختلفی از جمله رقبا، ظرفیت بازار، نیچ مارکتینگ و مواردی مثل این توجه کنید. سگمنت‌هایی که در این زمینه انتخاب کرده و به پرسونا می‌رسید، می‌تواند کمک کننده شما باشد.

مرحله سوم طرح بازاریابی – پیدا کردن جایگاه

نحوه نگرش بازار هدف به شما و محصولتان جایگاه شما را تعیین می‌کند. تبلیغات و بازاریابی نقش بسیار مهمی در ایجاد جایگاه خوب در بین مخاطبانتان ایفا می‌کند. تصویر ذهنی برند شما در ذهن مخاطب چه جایگاهی دارد؟ در پیدا کردن جایگاه، می‌توانید از روش‌هایی مثل طراحی perceptual map استفاده کنید.

مرحله چهارم برنامه مارکتینگ – تحلیل رقابت

تحلیل رقابت به شما کمک می‌کند تا در بین رقبایتان باقی بمانید و بتوانید کسب و کارتان را ادامه دهید. بررسی این موضوع که رقبای شما چه خدماتی ارائه می‌دهند و با چه قیمتی محصولات مشابه با شما را در بازار به فروش می‌رسانند و یا اهداف بلند و کوتاه مدتشان چیست به شما در پیاده کردن برنامه بازاریابی بهتر کمک می‌کند.

مرحله پنجم Marketing Plan – استرتژی بازار

استراتژی بازار مسیر دستیابی به اهداف فروش را روشن می‌کند. در مشخص کردن این استراتژی باید این مسئله را در نظر داشته باشید که چگونه می‌توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید. با نوشتن یک برنامه کلان و تقسیم آن به چند برنامه خرد مانند سیستم‌های انگیزشی، ارسال ایمیل به جامعه هدف، تولید محتوا، شراکت و … به این هدف برسید.

مرحله ششم – تعیین بودجه

تبلیغات و بازاریابی نیازمند تخصیص بودجه است و باید به صورت ماهانه بودجه‌ای را برای این کار اختصاص دهید. تعیین شاخص ارزیابی برای هر فعالیت بسیار مهم است. این شاخص در تعیین نقطه توقف به شما کمک می‌کند. زیرا نرخ بازگشت سرمایه پایین‌تر از نرخ معین یا منطقی است.

مرحله هفتم برنامه بازاریابی – شاخص ارزیابی

این شاخص وسیله‌ای برای تطابق مسیر هدف با مسیر طی شده است و به شما در تعیین میزان انحراف از برنامه بازاریابی مشخص شده کمک می‌کند.

مزایای داشتن مارکتینگ پلن

طرح بازاریابی، همانند راهنمایی مؤثر، نقطه اتصال بین مسیرهای استراتژیک یک کسب و کار و نتایج جویای آن است. این حلقه گمشده، به وسیله‌ی تجزیه و تحلیل دقیق و دقیق‌ترین داده‌ها، امکان ارائه راهکارهای کارآمد در جهت دستیابی به اهداف را ممکن می‌سازد. همان‌طور که چسب اجزای مختلف را با یکدیگر اتصال داده و ایمنی تأمین می‌کند، طرح بازاریابی نیز تمام عوامل و مولفه‌ها را به هم پیوند می‌دهد تا فرآیند بازاریابی با دقت و هماهنگی انجام شود.

در زیر به چند مزیت داشتن مارکتینگ پلن اشاره می شود.

1. ایجاد تمرکز در بیزینس

طرح مارکتینگ، به عنوان نقشه‌ای دقیق، نمایانگر چگونگی اجرای استراتژی‌های بازاریابی است. به واقع، این طرح شما را به دنیایی از دقت و انسجام هدایت می‌کند، تضمین می‌کند که تمام جزئیات به دقت بررسی و در مسیر مطلوب قرار گرفته‌اند. طرح مارکتینگ به شما اعتماد به‌نفس می‌دهد که تمام فعالیت‌های درحال انجام، در راستای هدف‌های اصلی کسب و کارتان قرار دارند. این نقشه احساس امنیت و ارتباطی عمیق با آینده موفقیت‌آمیز را به شما منتقل می‌کند.

2. برنامه ریزی و مدیریت منابع

 بیشتر مشاغل در آغاز راه کسب و کارشان فاقد یک برنامه بازاریابی و استراتژی مشخص هستند چراکه معمولاً صاحبان کسب و کار ها بودجه بازاریابی و یک متخصص برای تمرکز بر مارکتینگ در نظر نمی‌گیرند. دلیل اصلی آن است که این افراد به طور دقیق نمی‌دانند به چه چیزی نیاز دارند یا چه کاری باید انجام دهند.

3. ایجاد شفافیت

یک مارکتینگ پلن دارای معیارهای اندازه‌گیری است که می‌توان آن‌ها را در بازه‌های زمانی مشخص ردیابی و ارزیابی کرد. به‌عنوان نمونه، در یکی از اهداف مارکتینگ پلن، بهبود فروش محصول از طریق استفاده از راهکارهای تبلیغاتی و ترویجی می‌باشد. در اینجا، معیارهایی مثل تعداد واحدهای فروش، درآمد حاصل از فروش و افزایش درخواست‌ها می‌توانند در مدت زمان مشخص اندازه‌گیری شوند. این اندازه‌گیری‌ها به شما اطمینان می‌دهند که استراتژی‌های مارکتینگ شما به درستی عمل می‌کنند و تأثیر قابل‌توجهی در افزایش فروش محصول دارند.

4. ثبات عملکرد

اکثر مشاغلی که فاقد یک برنامه بازاریابی واضح هستند، به‌صورت پراکنده و گاه‌به‌گاه از روش‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کند. این افراد تنها بر فعالیت بازار تمرکز کرده و از فروش غافل می‌شوند. درحالی‌که یک مارکتینگ پلن، با درنظرگرفتن یک منبع اختصاصی، به صاحبان مشاغل این امکان را می‌دهد تا برند خود را به طور مداوم و پیوسته به بازار عرضه کرده و معرفی کنند.

در نهایت آنچه به دست می‌آید یک پایه و بنیاد محکم است که می‌توان از طریق آن کسب‌و‌کار را توسعه داد که اگر بتوانید به طور ثابت و ماه‌به‌ماه سرنخ‌ها و وضعیت فروش را رصد کنید، تصمیم‌گیری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری بسیار آسان‌تر خواهد شد.

5. وضوح و روشنی دیگر برنامه ها

کسب‌وکارهای برجسته، آنچه که به آن‌ها ارتقا ویژه می‌بخشد، دانش اعضای تیم درباره وظایف، انتظارات و نیز نحوه عملکردشان است. با داشتن یک استراتژی روشن و یک طرح بازاریابی واضح، اعضای تیم ایده‌آل به راحتی مسیر توسعه کسب‌وکار، اهداف رشد و نقش‌های خود در رسیدن به این اهداف را می‌فهمند. این قدرت باید به اندازه‌ی آن شناخته و ارزش‌آفرینی در جهت رشد کسب‌وکار بهره‌برداری شود.

این رویکرد، هر افراد را از مسئولیت‌های خود و همکاران خود آگاه سازده، امکان مدیریت بهبودی خود را فراهم کرده و همچنین به همکاری و حمایت از دیگران تشویق می‌کند.

واحد تحقیق و توسعه یا R&Dچیست؟

R&D مخفف Research (تحقیق) و Development (توسعه) است. قدرت تحقیق‌وتوسعه و آن‌چه در فضای کسب‌و‌کار ارائه می‌دهد حوزه‌ای گسترده و پیچیده است.

فرایند تحقیق‌وتوسعه در طیف گسترده ای از بخش‌ها و صنایع و در شرکت‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت یافت می‌شود. از صنایع متمرکز بر تحقیق‌وتوسعه که به‌شدت به پروژه‌های تحقیق‌وتوسعه متکی‌اند می‌توان به داروسازی، علوم طبیعی، خودرو، نرم‌افزار و فناوری تا شرکت‌های فعال در زمینه‌هایی مانند غذا و نوشیدنی اشاره کرد. 

علت اهمیت R&D برای کسب‌و‌کار چیست؟

 R&D برای کسب‌وکارها بسیار حیاتی است. این به این دلیل است که دانش و شناختی برای آنها فراهم می‌کند و منجر به بهبود فرآیندهای فعلی می‌شود، که این اقدامات می‌تواند کارایی را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهد. همچنین، تحقیق و توسعه هدف این را دارد که به کسب‌وکارها اجازه دهد محصولات و خدمات جدیدی را ایجاد و توسعه دهند، تا در بازارهای رقابتی به خوبی جای داشته باشند و موفقیت‌آمیز باقی بمانند. در ادامه، به بیان مزایای این تحولات پرداخته خواهد شد.

نقش واحد R&D چیست؟

نقش واحد تحقیق و توسعه این است که با ارائه‌ی شناختی از بازار و توسعه‌ی محصولات یا خدمات جدید و یا متناسب با آن، ارتقاء نسخه‌های موجود آن‌ها، کسب‌وکار را در رقابت نگاه ‌دارد. رشد آتی کسب‌وکار تا حد زیادی وابسته به واحد تحقیق و توسعه است.

واحد تحقیق و توسعه مسئولیت‌های فراوانی دارد. حال می‌گوییم مسئولیت‌های واحد R&D چیست. مسئولیت‌های واحد تحقیق و توسعه می‌توانند همه چیز باشند؛ از شناخت نیازهای بازار هدف گرفته تا بررسی محصولات جدید و کنترل کیفیت.