چرا به مشاوره مدیریت کسب و کار نیاز داریم (5 دلیل اصلی)

حتما شما نیز بارها برای تصمیم گیری درباره‌ی مسائل مختلف با افرادی که از شما باتجربه‌تر هستند، مشورت کرده‌اید. مشاوره و مشورت به معنی دریافت کمک و کسب اطلاعات از افرادی است که در یک زمینه خاص تخصص و دانش دارند. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که دریافت اطلاعات و کسب مشاوره در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند مفید باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بیان و معرفی هرآنچه که لازم است در مورد مشاوره مدیریت کسب و کار بدانید، بپردازیم. لطفاً تا پایان مقاله مشاوره مدیریت کسب و کار با ما همراه باشید.

مشاوره مدیریت کسب و کار چیست؟

مشاوره کسب و کار تنها یکی از انواع مشاوره و راهنمایی در زمینه کسب و کار و موقعیت شغلی به شمار می‌آید. به طور کلی می‌توان اینطور گفت که بسیاری از متخصصان و افراد موفق در حوزه کسب و کار توصیه می‌کنند که اگر شما نیز قصد را اندازی کسب و کار یا استارت آپی را دارید، بهتر است قبل از شروع کار و صرف هزینه‌ها، از افراد صاحب تخصص در زمینه کسب و کار خودتان، مشاوره و راهنمایی دریافت کنید. به این ترتیب با دریافت مشاوره مدیریت کسب و کار احتمال ریسک، ضرر و شکست را در شروع کار، کاهش خواهید داد.

 

مشاوره مدیریت کسب و کار

 

به چه فردی مشاوره کسب و کار می گویند؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، امروزه بسیاری از افراد به جای اینکه تمام مراحل ابتدایی بیزینس خود را با آزمون و خطا پیش بروند و یا در این مسیر شکست بخورند، از یک شخص که در زمینه شغلی تخصص لازم را دارد، کمک می‌گیرند، این شخص، مشاوره مدیریت کسب و کار نامیده می‌شود. در نتیجه می‌توان اینطور گفت که مشاور کسب و کار به افرادی اطلاق می‌شود که در ابتدای راه ‌اندازی یک کسب و کار به صاحب بیزینس در زمینه‌های مختلف کمک می‌کنند.

 

مشاوره مدیریت کسب و کار در حال مشاوره دادن

 

در کدام بخش بیزینس شما مشاوره کسب و کار تاثیر دارد؟

مشاوره کسب و کار، شامل خدمتی مشاوره‌ای است که با قصد و هدف اصلاح، پیشرفت و توسعه‌ مدیریت در یک شرکت، موسسه‎‌ و یا تشکیلات مختلف ارائه می‌شود. یک مشاور مدیریت در قدم اول باید روند و میزان بهره‌وری و عملکرد یک شرکت یا مجموعه را آنالیز کرده و در ادامه راهکارهای لازم برای بهبود و توسعه آن کسب و کار خاص را به کارفرما ارائه دهد. یک مشاور کسب و کار خدمات خود را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد. به طور معمول مشاوره مدیریت کسب و کار زمینه‌های اشاره شده در زیر را در بر می‌گیرد.

  1. زمینه بالا بردن میزان سود دهی و فروش
  2. کم کردن میزان هزینه‌ها و افزایش درآمد
  3. تجزیه و تحلیل و گسترش تکنولوژی
  4. تحول در مدیریت، تدابیر و سیاست‌های مدیریتی
  5. گسترش کالا و فرآورده‌ها
  6. چگونگی به کارگیری و هدایت منابع انسانی

مشاوره در حال ترسیم نمودار رشد کسب وکار

 

مشاوره مدیریت کسب وکار چه خدماتی ارائه می دهد؟

یک مشاوره کسب و کار خدمات بسیار گسترده و متنوعی را تقریباً در تمامی زمینه‌های کسب و کار ارائه می‌دهد. در ادامه به بیان مهم‌ترین خدماتی که یک مشاور مدیریت به صاحبان کسب و کار ارائه می‌دهد، خواهیم پرداخت.

  1. مدیریت استراتژیک
  2. مدیریت در زمینه فروش
  3. مدیریت منابع انسانی و فرآیند استخدام کارمندان
  4. مدیریت در زمینه خلاقیت و نوآوری
  5. مدیریت در حوزه تبلیغات
  6. مدیریت بازاریابی
  7. مدیریت در زمینه برند و برندسازی
  8. مدیریت در حوزه مالی
  9. مدیریت ریسک

نیاز به مشاوره مدیریت چه مزیتی دارد؟

در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش رقابت در اکثر زمینه‌های شغلی، فواید استفاده از مشاوران مدیریت در فضای کسب‌ و کار بر کسی پوشیده نیست. از مهم‌ترین مزایا و فواید مشاوره کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد یک برنامه مناسب برای حفظ و نگهداری مشتریان فعلی و جذب مشتریان بالقوه.
  2. توسعه شناخت و درک عمیق‌ بازار و شرایط قیمت‌گذاری.
  3. برند سازی مناسب برای بیزینس و یا محصولات.
  4. آموزش نحوه مدیریت و برخورد مناسب با کارکنان.
  5. از دیگر مزایای استفاده از مشاوره مدیریت کسب و کار، شناسایی و تحلیل نقاط قوت و ضعف اصلی سازمان و تشخیص حوزه‌های بهبود.
  6. ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای رفع مشکلات و یا پیشگیری از مشکلات احتمالی در آینده.
  7. تحلیل ریسک‌های کسب‌ و کار.

فرد درحال پیشرفت در کسب و کار

 

یه مشاور برای بهبود کسب و کار از چه ابزار هایی استفاده می کند ؟

به طور حتم شما نیز متوجه شده‌اید که برخی از استارت آپ‌های کوچک امروزی، جایگزین کسب و کارها و بیزینس‌های بزرگ‌تر شده‌اند. نقاط مشترک این استارت آپ‌ها استفاده از ابزارها و یکسری ویژگی‌های خاص است. این ویژگی‌ها شامل: در دسترس بودن این استارت آپ‌ها، کم هزینه بودن و در بسیاری از موارد رایگان بودن آن‌ها، بالا بودن سرعت کار در آن‌ها و در نهایت وجود قابلیت همگام سازی با سایر ابزارها است. با این حال استفاده از یکسری ابزارها و اپلیکیشن‌ها نیز به این بیزنس‌های کوچک کمک کرده تا در رقابت با کمپانی‌های بزرگ‌تر شکست نخورند. این ابزارها شامل موارد اشاره شده در زیر هستند.

  1. نظارت و استفاده از فضای اینترنت.
  2. افزایش بازاریابی اینترنتی.
  3. استفاده و افزایش رتبه بندی‌های SEO.
  4. تجزیه و تحلیل داده‌ها.
  5. ایمیل مارکتینگ.
  6. توسعه صفحه فرود سایت.

هدف مشاور کسب و کار چیست؟

مشاوران کسب و کار اهداف بسیار زیادی را دنبال می‌کنند که تعدادی از این اهداف، جزو فعالیت‌های الزامی و وظایف اصلی آن‌ها به شمار می‌آیند و تعدادی دیگر نیز متناسب با درخواست و نیاز مشتری‌ها انجام می‌شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از اهداف مشاوران کسب و کار می‌پردازیم.

جمع‌آوری اطلاعات ضروری

به عنوان اولین قدم در مشاوره مدیریت کسب و کار و همچنین برای آنکه بتوانید به صورت اصولی یک بیزینس و کسب و کاری را شروع کنید، لازم است اقدام به جمع آوری اطلاعات درباره تجهیزات، مسائل و مسیرهای پیش رو، بازار کار، رقبای این حوزه کاری و غیره کنید. از جمله اهداف مشاوران کسب و کار، جمع آوری این اطلاعات ضروری و مهم است.

حل مشکلات و چالش‌های پیش رو

در شروع یک بیزینس ممکن است با انواع چالش‌ها و بحران‌ها مواجه شوید. اگر علم و یا تجربه کافی برای مواجه با این چالش‌ها و بحران‌ها  وجود نداشته باشد، بدون شک بیزینس شما با شکست رو به رو خواهد شد. از این رو یکی از اهداف اصلی و مهم مشاوره کسب و کار، شناخت این چالش‌ها و در ادامه رفع آن‌هاست.

تشخیص و پیش‌بینی مشکلات پیش رو

برخی از مسائل و مشکلاتی که ممکن است در مسیر کسب و کار با آن رو به رو شوید، باتوجه‌ به شرایط کنونی کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی قابل پیش‌بینی هستند. یک مشاور کسب و کار می‌تواند چالش‌های معمولی که در مسیر یک کسب و کار وجود دارد را پیش بینی کرده و برای حل آن‌ها راه حل‌های مناسب ارائه کند.

کمک به اجرایی کردن راه‌حل‌های پیشنهادی

یک مشاوره کسب و کار خوب علاوه بر ارائه راه‌حل، در مسیر اجرایی کردن آن نیز به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند. زیرا انجام درست برخی راهکارها به مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی نیاز دارد که در حوزه وظایف مشاوران شغلی قرار می‌گیرد.

 

در حال جست و جو برای پیشرفت کسب و کار

 

نحوه ارائه خدمات مشاوره کسب و کار

ارائه خدمات مشاوره مدیریت کسب و کار با توجه به نیاز و متناسب نوع کسب و کار می‌تواند به روش‌ها‌ی مختلف انجام ‌شود.

مشاوره حضوری

در مشاوره حضوری، امکان ملاقات حضوری و صحبت مستقیم بین کارفرما و مشاور کسب و کار وجود دارد.  این ملاقات عموماً در دفتر کار مشاور کسب و کار انجام خواهد شد و کارفرما اطلاعات اولیه درباره‌ی کسب و کار خود و همچنین خواسته‌ها و اهدافش را به مشاور کسب و کار اعلام می‌کند. به این ترتیب مشاور کسب و کار با توجه به اطلاعات اولیه‌ای که از کارفرما دریافت می‌کند، فعالیت خود را به عنوان مشاور کسب و کار آغاز می‌کند.

 

مشاوره حضوری

 

مشاوره آنلاین

در برخی موارد به دلیل فاصله‌ی مکانی امکان ملاقات حضوری وجود ندارد، در این صورت گزینه مشاوره آنلاین وجود دارد. در مشاوره آنلاین تمامی شرایط مشاوره حضوری و دریافت مشاوره کاری و تجاری به صورت اینترنتی و تصویری وجود دارد.

 

مشاوره نلاین

 

مشاوره تلفنی کسب و کار

در صورتی‌ که کارفرما تمایلی به مشاوره آنلاین و به صورت تصویری نداشته باشد، می‌تواند از خدمات مشاوره تلفنی کسب و کار استفاده کند. با توجه به عدم دسترسی همه به شرکت در جلسات حضوری و با توجه به مشکلات ناشی از سرعت اینترنت و اپلیکیشن‌های آنلاین در کشور، مشاوره تلفنی کسب و کار یک گزینه بسیار مناسب برای حل مشکلات و دغدغه‌های کارفرمایان خواهد بود.

 

مشاوره تلفنی

 

نحوه انتخاب شرکت مشاوره کسب و کار

انتخاب یک شرکت مشاوره کسب و کار یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در مسیر کسب و کار است. در ادامه 4 نکته بسیار مهم و ضروری که باید در هنگام انتخاب شرکت مشاوره مدیریت کسب و کار به آن توجه داشته باشید را بیان می‌کنیم.

  1. مشاور کسب و کار شما باید در مورد تخصص خود با شما شفاف و صادق باشد.
  2. تعیین مدت زمان مشاوره و محل مشورت.
  3. پرس و ‌جو از همکاران و افراد مورد اعتماد در مورد شرکت و یا فرد مشاور.
  4. توجه داشته باشید که بیزینس شما آیا به یک تیم مشاوره احتیاج دارد یا یک متخصص به تنهایی برای شما کافی خواهد بود.

 

نشان دادن مسیر موفقیت توسط مشاور

 

مشاور کسب و کار در چه حوزه هایی فعالیت و خدمات ارائه می دهند؟

به طور معمول شرکت‌های مشاوره‌‌ی کسب و کار از چندین مشاور که همگی متخصص هستند، تشکیل می‌شود. به طور کلی شرکت‌های مشاور کسب و کار در حوزه‌های مدیریت بازاریابی، برنامه‌ی بازاریابی و در زمینه تبلیغات خدمات ارائه می‌دهند.

خدمات مشاوره کسب و کار در سازمان ها شامل چه مواردی است؟

شرکت مشاوره کسب و کار حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف، خدمات گسترده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های مشاوره کسب و کار موارد زیر را می‌توان نام برد:

  1. سازماندهی و نظارت بر پروژه‌های تجاری.
  2. انجام ارزیابی‌های مختلف.
  3. تدوین و اجرای یک برنامه بودجه دائمی.
  4. توسعه برنامه‌های تجاری به صورت دقیق.
  5. کمک در فرآیند استخدام نیروهای جدید.
  6. برنامه ریزی، توسعه و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی.

 

سخن پایانی

مشاوره مدیریت کسب و کار یک خدمت حیاتی برای رشد و موفقیت هر کسب و کار است. این نوع مشاوره به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا بهبودهای موثری در مدیریت، استراتژی‌ها، بازاریابی، مالیات، و دیگر جنبه‌های مختلف کسب و کارشان ایجاد کنند. با توجه به تغییرات مداوم در بازارها و تکنولوژی‌ها، مشاوره مدیریت کسب و کار ابزاری بسیار ارزشمند برای تعادل و رشد پایدار کسب و کارها می‌باشد. به عبارت دیگر، این مشاوره به کسب و کارها کمک می‌کند تا به بهره‌وری بیشتری منجر شده و به عنوان رهبران در صنعت خود شناخته شوند.

 

 

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *