مشاوره کسب و کار خانگی + یک جلسه رایگان

امروزه کسب و کارهای خانگی موفق زیادی وجود دارند که درآمد آن‌ها به مراتب بالاتر از دیگر کسب و کارها است. البته لازمه شروع کسب و کار خانگی موفق، انجام مشاوره کسب و کار خانگی قبل از شروع کار است.تا همین چند سال پیش، زمانی که در مورد راه‌اندازی کسب و کار خانگی صحبت می‌شد، کمتر کسی از این روش درآمدزایی استقبال می‌کرد زیرا بیشتر افراد آن را کاری با زحمت زیاد اما درآمد کم تصور می‌کردند.

پیشرفت تکنولوژی و در دسترس قرار گرفتن ابزارهای مختلف برای امر تبلیغات و البته پاندمی کرونا که بیشتر مشاغل را از مراکز حضوری به فروشگاه‌های اینترنتی و… حضور تبدیل کرد اما باعث رونق گرفتن این سبک کسب و کارها شدند. در ادامه به شرایط و اهمیت این موضوع می‌پردازیم.

کسب و کار خانگی چیست؟

به هر نوع فعالیت اقتصادی که در محیط منزل انجام شده و درآمدی ایجاد کند، کسب و کار خانگی گفته می‌شود. کسب و کارهای خانگی انواع مختلفی دارند. برخی از کسب و کارها به طور کامل در خانه انجام می‌شوند و نیروی کار، ابزار و وسایل مورد نیاز خود را به خانه آورده و به جای صرف هزینه برای خرید یا اجاره مغازه، بخشی از خانه را به محیط کار خود تبدیل می‌کند. برخی کسب و کارهای خانگی اما مبتنی بر خانه هستند. به این معنی که افراد کالاها و محصولات را پس از تولید به خانه آورده و از محل خانه به دست مشتری می‌رسانند. به هر حال در کسب و کارهای خانگی، بخش یا تمام پروسه درآمدزایی در منزل انجام می‌شود، به همین دلیل با این عنوان شناخته می‌شود.

کسب و کار خانگی پخت نان

برای راه اندازی کسب و کار خانگی چه ایده هایی نیاز است؟

‌یکی از سخت‌ترین مراحل در راه‌اندازی کسب و کار خانگی، ایده‌یابی است. برای پیدا کردن بهترین ایده ابتدا باید امکانات و توانمندی‌های خود را در نظر بگیرید. سپس با توجه به شرایطی که داشته و بودجه‌ای که در اختیار دارید از میان مشاغل مختلف دیگر، شغلی مناسب خود را پیدا کرده و با تغییرات خلاقانه آن را آغاز کنید. اینترنت، فضای مجازی و مشورت با متخصصان بهترین شیوه‌های ایده‌یابی در این مسیر هستند.

مزایای کسب و کار خانگی

مشاغل خانگی ابتدا برای افرادی بودند که بودجه زیادی در اختیار نداشتند اما امروزه مشاغل خانگی متنوعی ایجاد شده‌اند که حتی سرمایه‌داران هم می‌توانند در خانه انجام داده و درآمد کسب کنند.

مشاغل خانگی مزایای زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در کسب و کار خانگی رئیس خودتان هستید، البته اگر برای فرد دیگری در خانه کار نکنید.
  • بیشتر کسب و کارهای خانگی با کمترین امکانات هم قابل انجام هستند.
  • در صورت دریافت مشاوره کسب و کار خانگی پیش از شروع کار، درآمدزایی از ماه‌های اول اتفاق خواهد افتاد.
  • سود کسب و کارهای خانگی به دلیل نداشتن مخارجی مانند اجاره مغازه، مالیات و… بیشتر از کسب و کارهای دیگر است.
  • در کسب و کارهای خانگی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها به خوبی اتفاق می‌افتد.
  • زمان‌بندی انجام کار در کسب و کارهای خانگی ساده‌تر است.
  • دغدغه و تنش فکری در کسب و کار خانگی کمتر است.
  • با همکاری اعضای خانواده، نیروی کار در این مدل کسب و کارها، همیشه در دسترس هستند.

کسب و کار پرورش گیاهان زینتی خانگی

معایب کسب و کار خانگی

در کنار تمام مزایای گفته شده، این مدل کسب و کارها معایبی هم دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تجربه کار در فضای رسمی
  • احتمال بروز بی‌نظمی در انجام کارها
  • عدم ایجاد سابقه کار رسمی و ثبت شده
  • افزایش احتمال کلاهبرداری
  • عادت به ماندن در خانه
  • تبدیل محیط خانه به محیط کار

با سرمایه کم می‌شود کسب و کار خانگی راه اندازی کرد؟

مهم‌ترین امتیاز کسب و کارهای خانگی، امکان ایجاد و شروع آن‌ها با سرمایه اندک است. البته این موضوع به نوع کسب و کاری که قصد راه‌اندازی آن را دارید هم بستگی دارد. برای مثال کسب و کارهایی مانند بافتنی یا خیاطی را می‌توان با هزینه حداقلی هم انجام داد. خیاطی تنها نیاز به یک چرخ و برخی ابزارها مانند متر و… دارد که با قیمت مناسب قابل تهیه هستند و بعد از آن متریال اولیه کار یعنی پارچه توسط مشتریان تامین می‌شود.

به علاوه در کسب و کارهای خانگی این امکان وجود دارد که شروع کار با سرمایه اندک بوده و با رسیدن به درآمد، بخشی از حقوق و درآمد را به عنوان سرمایه کار صرف کرد.

به خصوص اگر شروع کسب و کار با مشاوره کسب و کار خانگی همراه باشد، امکان مدیریت هزینه‌ها و انجام آن با سرمایه اندک بیشتر هم می‌شود. برای مثال کسب و کاری مانند شیرینی‌پزی را می‌توان به سرمایه اندک و در حجم محدود آغاز کرد و پس از جمع‌آوری مشتریان ثابت و دریافت دستمزد، آن را گسترش داد و ابزارهای جدید برای افزایش حجم تولید را به کسب و کار اضافه کرد.

روش های مختلف کسب و کار خانگی

کسب درآمد در خانه از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. بسیاری از این راه‌ها حتی نیازی به سرمایه اولیه هم ندارند یا با سرمایه خیلی کم می‌توان آن‌ها را انجام داد. برای مثال کسب و کارهای اینترنتی که امروزه انواع مختلفی دارند یکی از راه‌های کسب درآمد در خانه با سرمایه محدود هستند. برخی از روش‌های کسب درآمد خانگی با سرمایه اندک به شرح زیر هستند:

  • کسب درآمد در خانه از طریق انجام کارهای هنری مانند شیرینی‌پزی، قالیبافی، عروسک‌بافی و….
  • کسب درآمد از طریق مشاغل فریلنسری مانند تایپ و تکثیر، تولید محتوا و…
  • کسب درآمد از طریق راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی
  • کسب درآمد از طریق مشاغل اینترنتی مانند ادمین اینستاگرام
  • راه‌اندازی سایت شخصی و درآمدزایی از طریق تبلیغات
  • مشاغل خصوصی خانگی مانند تدریس خصوصی
  • کاشت و پرورش گل و گیاه و….

آیا کسب و کار خانگی نیاز به مشاوره دارد؟

بیشتر افراد تصور می‌کنند که برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی، انتخاب شغل و تامین مواد اولیه کفایت می‌کند، این در حالی است که بیشتر کسب و کارهایی که به این صورت در خانه راه‌اندازی می‌شوند، با شکست مواجه شده یا در اثر بی‌تجربگی درآمد بالایی کسب نخواهند کرد. به همین دلیل در امر کسب و کار خانگی هم توصیه می‌شود که پیش از شروع کار با متخصصان و افراد با تجربه مشورت کرد. مشاوره کسب و کار خانگی احتمال بروز خطا در این مسیر را تا حد زیادی کاهش داده و نیاز به آزمون و خطا برای درآمدزایی را از بین می‌برد. با استفاده از مشاوره همچنین انتخاب شغلی متناسب با شرایط شخصی نیز ساده‌تر می‌شود که این مسئله هم در موفقیت کسب و کار، تاثیر به سزایی دارد.

به چه کسی مشاور کسب و کار خانگی گفته می‌شود؟

مشاور کسب و کار خانگی، فردی است که در زمینه راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی و چالش‌هایی که در این مسیر وجود دارد، آگاهی کامل داشته و مشورت با او احتمال خطا در راه‌اندازی کسب و کار را از بین می‌برد. مشاور لزوما شخصی متخصص نیست و گاهی کارآفرینی است که پیش‌تر مسیر راه‌اندازی کسب و کار خانگی را طی کرده و با مشکلات مسیر آشنایی دارد. البته در امر مشاوره کسب و کارهای خانگی هر دوی این عوامل اهمیت دارند. در واقع یک مشاور خوب در این حوزه علاوه بر تجربه مسیر باید دانش علمی لازم برای پیش‌بینی بازار و… را نیز داشته باشد.

برای مشاوره کسب و کار خانگی به چه کسی مراجعه کنیم؟

یکی از مهم ترین مراحل مشاوره کسب و کار خانگی، انتخاب یک مشاور کاربلد و با تجربه می‌باشد. مشاوری که در این زمینه اطلاعات و تجربه کافی را دارد و می‌تواند شما را در موفقیت کسب و کارتان یاری کند.

دکتر داود امراه نژاد با تجربه 30 ساله در زمینه مشاوره به بیش از صدها کسب و کار کوچک و بزرگ و بیش از ده ها تجربه اجرای انواع کسب و کار، میتواند به شما در راه اندازی و یا به موفقیت رساندن کسب و کار خانگی تان کمک کند.

همچنین ایشان میتوانند با تامین منابع مالی و بازار فروش برای کسب و کار خانگی شما، در امر گسترش کسب و کارتان شما را همراهی کنند.

سخن پایانی

کسب و کارهای خانگی در چند سال اخیر رونق زیادی داشته‌اند. به همین دلیل لزوم مشاوره کسب و کار خانگی برای موفقیت در این مسیر، بیشتر از قبل شده است. در صورتی که به راه‌اندازی یک کسب و کار شخصی در خانه علاقه دارید ابتدا اطلاعات خود را از طریق مشورت با اهالی فن این حوزه کامل کنید تا احتمال خطا و ضرر و زیان در مسیر پیش‌رو کاهش پیدا کند.

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *